2010. augusztus 19., csütörtök

# szépirodalom

Jane Austen: Büszkeség és balítélet


Komolyan mondom, már kezdtem cikinek érezni, hogy még nem olvastam semmit Jane Austen-tól. Szerencsére férjem megelőzött, és névnapomra megkaptam tőle a Büszkeség és balítéletet. Most, hogy elolvastam, én is ezt ajánlom mindenkinek elsőre, aki még nem olvasott semmit az írónőtől.

A jómódú Mr. Bennetnek falusi földbirtoka, buta és fecsegő felesége, valamint öt lánya van. Jane, a legidősebb szép és kedves, bele is szeret Mr. Bingley, a szomszéd birtok bérlője. De barátja, Mr. Darcy, aki gőgös, kellemetlen alak, nemcsak hogy kemény vitákba keveredik Elizabeth-tel, Jane briliáns eszű és éles nyelvű húgával, de barátját is lebeszéli a hozzá nem illő házasságról. Eliza rosszul ítéli meg Darcyt, s amikor az váratlanul megkéri a kezét, fejére olvassa gőgösségét és kikosarazza. A regény végére mindkét főszereplő leküzdi hibáját: egyik a büszkeségét, másik az előítéleteket, s boldogan egymáséi lesznek, mire természetesen a másik pár boldogságának sincs többé akadálya. - olvasható a könyv hátoldalán.

Tetszett a regény. Egyrészt, mert nagyon szép a nyelvezete (én a klasszikus, Szenczi-féle műfordítást olvastam). Emiatt mondjuk elég lassan haladtam vele (kb. egy hét volt, míg elolvastam), de ez nem volt baj.
Tetszett, mert nagyon jó a korrajz, nagyon jól ábrázolja a XIX. századi Angliát, az akkori társadalmi viszonyokat. Bár bevallom, nem éltem volna akkor. Engem idegesítene ez a lassúság, pl. hogy telnek az évszakok, várok-várok, esetleg utazgatok, és a szerelmemről semmi hírem. Vagy hogy a társadalmi élet az állandó táncmulatságokat és ebédmeghívásokat jelenti. Vagy hogy az anyám azt lesi a hátam mögött, elég vagyonos-e az az ember, akit kiszemeltem, rosszabb esetben ő szemelt ki nekem.
Furcsa volt az is, hogy minden ismeretség nélkül, csak a származást/vagyont nézve kéregetik a nők kezét, pl. Collins, aki, miután kikosarazták, rá pár napra már egy másik hölggyel készül eljegyzésre.
Mosolyogtam azon, hogy Jane-ről már azt súgják a háta mögött, hogy vénlány marad, és az egyik húga megjegyzi, hogy ő nem szeretné, ha 23 éves korában még nem lenne férjnél. (Mondjuk az egyik kishúg 16 évesen férjhez is megy.)
Tetszett a jellemábrázolás! Kedvenc szereplőm Elizabeth, talán az eltökéltsége és szókimondása miatt. Lady Catherine viszont jól felidegesített, sosem bírtam az ilyen felfuvalkodott, ha pénzem van, mindent lehet hölgyeményeket. Aki negédesen kioktat, és megszabja, kivel barátkozhatok, kihez mehetek férjhez. És megjegyzést tesz a családomra. Szerencsére Elizabeth őt is jól helyre teszi!

Nem szaporítom a szót, jó kis regény, pedig korábban sosem bírtam a XIX. századi romantikus (lány)regényeket.
A könyvből film is, sorozat is készült, én egyiket sem láttam. De most kíváncsi lettem a filmre. Érdemes megnézni?

Nixyke is írt már erről a könyvről itt.

4 megjegyzés:

  1. Én sem olvastam még Jane Austent, viszont filmet annál többet láttam. Mindenképpen a BBC feldolgozást ajánlom, bár az négy részes tévéfilm, így nem hiszem, hogy beszerezhető. Ma délelőtt volt a tévében az Értelem és érzelem Emma Thompsonnal meg a többi nagy brittel, láttad? Én már sokszor, de megint megnéztem, imádom ezt a feldolgozást.

    VálaszTörlés
  2. Hiányolom belőle a következő linket:
    http://konyvfalok.blogspot.com/2009/11/jane-austin-buszkeseg-es-balitelet.html

    VálaszTörlés
  3. Bocsi, Nixyke!!!
    Már be is tettem.
    Ildy, köszi a tippet! Én semmilyen filmes feldogozást nem láttam még.

    VálaszTörlés
  4. A BBC feldolgozás nem 4, hanem 6 részes. De az a legjobb. Le lehet tölteni, ha kell a link, akkor szívesen elküldöm, csak küldj el mailt! :D A film is jó szerintem, de egy teljesen más feldolgozás. Nem modernizált, még is fiatalos, friss és abszolút XXI. századi. Ezeken kívül természetesen van több filmadaptáció, de ezt a kettőt érdemes megnézni.

    Ha a modernizált verzióknál tartunk, ismeritek a Bridget Jones-t, igaz? Nos, mostantól tekintsetek rá úgy, mint modern BB feldolgozásra, mert az. :D Nem véletlenül lett Mark Darcy neve Darcy, és nem véletlen az sem, hogy Colin Firth játssza, csakúgy mint a 6részesben. ;)

    És ha valami abszolút frissre vágysz, hadd ajánljak egy másik filmsorozatot. Magyarul sajnos még nincs, de felirattal elérhető. A címe: Lost in Austen. A főszereplő, Amanda nagy Büszkeség és balítélet rajongó, saját életében is próbál rálelni a régi értékekre, a saját Jane-jére és Darcyjára kevés sikerrel. Ám egyszer csak minden megváltozik, amikor is megjelenik fürdőszobájában Elizabeth Bennet személyesen. Egy helycserés támadás után Amanda feje tetejére állítja az eredeti történetet (minden szempontból :D), és közben olyan titkokra jön rá, amik a regényből kimaradtak. :D Nagyon-nagyon jó film!

    És az elvetemült Jane Austen rajongóknak még egy film. A címe magyarul Jane Austen magánélete, angolul Becoming Jane, ami sokkal jobb sztem. Főhősünk Jane Austen, az írónő. Megtudhatjuk, milyen volt Jane maga, a családja, és megismerhetjük szerelmi életét is, ami alapja volt a mindannyiunk által szeretett Darcy-Elizabeth szerelmi szálnak, és Austen összes regényének. :D

    VálaszTörlés

Follow Us @soratemplates