2012. július 24., kedd

Graham Greene: Az emberi tényező

A véletlen úgy hozta, hogy ebben a hónapban mindkét könyvemben szerepel a brit titkosszolgálat.
Erre a könyvre két okból is kíváncsi voltam.
Egyrészt szerettem volna tudni milyen okból vásárolta annak idején a könyv előző tulajdonosa, gyermekeim nagymamája, az én anyósom. Sajnos erre nem tudtam rájönni, mert az első olvasó én voltam az biztos. Valószínűleg ajánlották neki, mivel szenvedélyes könyvgyűjő volt.
Utánanéztem és legnagyobb csodálkozásomra  négyszer is kiadták nálunk különböző borítókkal, utoljára 2006-ban.
Én az 1988-ban kiadott kötetet olvastam. Kíváncsiságom másik oka az, hogy miért adták ki egyáltalán nálunk ezt a könyvet, hiszen az, hogy népszerű volt esetleg a világ más tájain az nem volt elég indok akkoriban, az első kiadás évében 1978-ban.
A fordítás Ungvári Tamás munkája.

Amikor valaki a brit titkosszolgálatról hall  egyből  a James Bond féle filmekre gondol. Valóban úgyanaz a szervezet és érdekes , hogy a könyvben többször is emlegetik a filmhőst, de más köze nincs a  filmeknek és e könyvnek egymáshoz. Visszatérve a kiadás évére, szerintem a magyar olvasótábor akkoriban még nem tudta, hogy ki az a James Bond, mert ha jól emlékszem ezeket a filmeket jóval később kezdték el vetíteni a mozikban nálunk.
Ez a történet a londoni iroda környezetében játszodik. Davis és Castle ügynökök napmint nap bemennek a munkahelyükre és valamiféle  jelentéseket olvasgatnak és elemeznek, délben ebédelni mennek, este magánéletüket élik. Ez a jellemző a munkatársakra és főnökeikre és azok főnökeire is, sőt a titkárnőkre is. Ebben a nem túl izgalmas világban az egyik főnök rájön, hogy "lék", azaz kettős ügynök van a cégnél. Itt jön az egyik emberi tényező a tévedés, ami egy ártatlan ügynök halálát okozza. Az olvasó számára azonban kiderül, hogy ki a "lék" és itt van  a könyvben egy kis kémtörténethez hasonlító könykölcsönzés közben rejtett üzenet küldés, kutya sétáltatás közben titikos jelzések leadása, ennyi az összes izgalom. A motiváció a kémkedésre pedig nem valamiféle ideológia imádata, hanem egy másik emberi tényező, a szerelem.
Na persze, hogy miért is adták ki a könyvet?
A világ dél-afrikai részén tobol az apartheid.

Az apartheid a faji elkülönítés (szegregáció) politikája, amelyet a Dél-afrikai Unióban illetve utódállamában, a Dél-afrikai Köztársaságban 1994-ig alkalmazott a fehér kisebbség.


Az angoloknak úgy általában nincs ellenére ,mert az ott élő angolok voltak a fehér kisebbség.Az ügynökök végzik a munkájukat, hogy óvják a rendszert, de ha valaki szerlmes lesz fehérként egy szines bőrűbe kénytelen  akut kötni , amibe szovjet KGB ügynökök segítenek,mint jók.(Nem úgy,mint a James Bond filmekben, ahol mindig a rossz oldalon állt a KGB-s.)De mindennek megvan a maga ára, így lesz az ügynökből kettős ügynök, legalábbis ebben a könyvben.
 Az hogy egy angol író pozitívan ír a KGB-ről, az már elég indok volt a kiadásra.


Tulajdonképpen ez egy kémregény lenne,de inkább a szervezet napi működésébe láttam bele, kinek mi a feladata és azt milyen eszközökkel látja el. Eleinte eléggé döcögősen indult, de aztán végül egész jó kis olvasmány lett.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Follow Us @soratemplates